Silniki elektryczne używane są w rozmaitych przemysłowych i domowych urządzeniach. Występują w bardzo dużej wprost ilości odmian, od niewielkich, mających wielkość paru milimetrów aż po potężne, ważące kilkaset kilo i napędzające równie potężne urządzenia i maszyny.
Źródło: http://www.flickr.com
Silniki przede wszystkim podzielić można na zasilane prądem stałym i zmiennym, a w ramach obu z tych grup istnieją kolejne podziały. Jednak bez względu na sposób zasilania konieczne jest sterowanie pracującym silnikiem, czy to w sposób automatyczny czy też ręczny. Ręczne sterowanie będzie się odbywać przez człowieka, który decyduje o tym, czy silnik ma się kręcić czy też nie. W układach o większym stopniu zaawansowania pojawia się również możliwość regulacji prędkości obrotowej silnika. Stosuje się w tym celu różnego rodzaju sterowniki, a ich typ będzie przede wszystkim zależał od rodzaju zasilania. Takie układy sterujące nie tylko pozwalają na regulowanie obrotowej prędkości, lecz również na automatyczne wykonywanie określonych działań po otrzymaniu pewnych sygnałów zwrotnych.
Źródło: Bruk Bet
W przypadku silników na prąd zmienny do kontrolowania prędkości obrotowej stosuje się przede wszystkim przemienniki częstotliwości – o ich działaniu możesz dowiedzieć się więcej klikając w adres: arapneumatik.pl/k-184-przemienniki-czestotliwosci-falowniki-parkerTak naprawdę złożone są one z dwóch elementów, z których pierwszy zamienia napięcie sinusoidalne na stałe, a kolejny będzie to robił w stronę powrotną, ale już przy innej częstotliwości. Na dzień dzisiejszy przemienniki częstotliwości są jednymi z najskuteczniejszych sposobów regulowania prędkości obrotowej silników, więc jest zrozumiałe, że są tak chętnie stosowane. Za to w przypadku silników zasilanych stałym prądem jednymi z często stosowanych układów są sterowniki serwo. Całościowe układy będą się składać ze sterownika, siłownika i enkodera, jaki jest używany jako element sprężenia zwrotnego – żeby zobaczyć, jak to wygląda przenieś się do arapneumatik.plprzenieś się do
W oparciu o sygnały o położeniu wału czy prędkości obrotowej sterownik pozwala na otrzymanie odpowiedniego efektu, na przykład zmiany ilości obrotów. Współczesne sterowniki mogą pracować w jednym z kilku trybów, przez co ich możliwości są rzeczywiście duże.