Sprężyny używa się przy produkcji maszyn, zwykle jako łączniki w połączeniach sprężystych. Poza łączeniem spełniają jeszcze parę niezmiernie ważnych funkcji, od łagodzenia nacisków (amortyzacji) przez pomiar sił i momentów po akumulowanie energii. Produkcja sprężyn to szereg formalnych procedur, gwarantujących im trwałość na lata czy odporność na rdzewienie.
Źródło: http://www.flickr.com
Jak na różnorodność sprężyn, mamy w tej materii wybór, którego wyróżnikiem jest kryterium obciążenia. Zgodnie z nim części sprężyste dzielimy na ściskane, rozciągane, skręcane i zginane. Wszystkie wyróżniają się własnymi dla własnej kategorii parametrami sztywności, rozciągnięcia, stosunkiem obciążenia do odkształcenia wyrażonym w procencie – zobacz też: – sprężyny. Typowo charakterystyczna jest sprężyna śrubowa, znana z widzenia dzięki linii śrubowej. W zależności od zastosowania może rozciągać, ściskać lub skręcać. Sprężyny płaskie wykorzystywane są w zegarkach i odróżniają się od poprzednich płaskim, liniowym wykonaniem. Mają swoje zastosowanie jako styki w przekaźnikach, używa się ich poza tym w zegarkach, obok innych sprężyn – spiralnych. W tych przypadkach nie mają wiele wspólnego z ogólnie identyfikowaną sprężyną, są raczej kawałkami metalu, blachy lub prostego pręta. Sprężyny spiralne, produkowane są z cienkiej taśmy, podczas działających weń obciążeń wywołują charakterystyczne naprężenie. Jeśli chodzi o zegarki to służą one za napęd, a przy awarii są jednym z pierwszych elementów interwencji zegarmistrza.Sprężyny pierścieniowe zbudowane są z dwóch grup – pierścieni rozciąganych oraz ściskanych. Są to sztywne konstrukcje, które mogą „brać” na siebie naprawdę spore obciążenia. Nawet wtedy pozostają małe odkształcenia. Dlatego też z powodzeniem stosuje się je w zderzakach przednich samochodów. Duże tarcie na styku powierzchni pierścieni powoduje automatyczne rozpraszanie w tym mechanizmie.
Źródło: http://www.flickr.com
Pozostając przy samochodach, a konkretniej w układzie rozrządu – posiada on własne, unikatowe sprężyny zaworowe. Odpowiadają one za zamykanie i utrzymywanie go tak by pozostawał zamknięty. Funkcjonowanie w komorze rozrządu poddaje sprężyny zaworowe dużym temperaturom i siłowym obciążeniom. Dlatego na sprężyny zaworowe stosuje się stal producent stali najwyższej klasy, również umacnia się je przez kulkowanie.