Wyłączniki silnikowe to łączniki do chronienia, łączenia, a także wydzielania obwodów prądowych obciążeniem. Są one bardzo potrzebne, bo zabezpieczają silniki przed zepsuciem w następstwie zablokowanego rozruchu, przeciążenia zwarcia czy braku konkretnej fazy w sieciach trójfazowych. Jak są wyposażone i co mogą działać?
Są wyposażone w termiczny wyzwalacz do chronienia uzwojenia silnika, czyli tak zwane zabezpieczenie przeciążeniowe i wyzwalacz elektromagnetyczny, tak zwane zabezpieczenie zwarciowe. Samoczynne wyłączniki silnikowe z bimetalowymi wyzwalaczami zwłocznymi, jakie uzależnione są od prądu i stanowią niezwykle wiarygodne techniczne rozwiązanie zabezpieczenia silników. Wyzwalacze są niezwykle czułe i działają na zanik fazy, są jednocześnie złożone temperaturowo.
Silniki a także przewody doprowadzające są zupełnie zabezpieczone przy pomocy elementów wyzwalających zwarcie ustawionych na niezmienne wartości. Zapewniony jest też rozruch silników w każdym rodzaju pracy.
Czułe na zanikanie fazy są bardzo dobre do ochrony silników. By uchronić silnik (zobacz automatyka przemysłowa pod adresem grupapartner.pl…) przełączniki silnikowe powinno się postawić na prąd znamionowy silnika. Niezwykle ważną sprawą przy wyborze wyłączników silnikowych jest kontrola czułości na zanikanie fazy i prąd zwarciowy, po jakim aparat jest nadal sprawny. Używane wyłączników silnika to jednak inne zalety. Dzięki temu można zabezpieczyć nie tylko silnik, ale także stycznik przedstawiony na . Dzięki dużej odporności na zwarcia nie musimy jeszcze intensywniej zabezpieczać różnych torów napędowych. Dlatego też musimy pamiętać o instalowaniu wyłączników silnikowych przed zetknięciem.
W systemach, w których wykorzystywana jest praca wielosilnikowa falownika zalecane jest użycie wyłączników silnika do ochrony konkretnych silników. Jesteśmy w stanie w takiej sytuacji wykorzystać styki pomocnicze, które powiadamiają system sterowniczy o uwolnieniu zabezpieczenia, a ponadto idzie odpowiednią reakcję na występowanie błędu. Mnóstwo firm ma w swojej ofercie napędy (zobacz), które posiadają wyłącznik silnika złączony ze stycznikiem. Tego typu więc moduł nazywany jest rozrusznikiem silnika. To wszystko powoduje, że taki system lepiej funkcjonuje i jest bardziej zabezpieczony.