Jakie systemy są kontrolowane w czasie przeglądu technicznego i z jakiego powodu to tak istotne?

Wszyscy posiadacze zarejestrowanych pojazdów mechanicznych, czyli m.in. samOChodów, motorowerów czy też autobusów są zobligowani do cyklicznego przeprowadzania przeglądów technicznych.

firma

Autor: Ministerio de Relaciones Exteriores
Źródło: http://www.flickr.com
Jest to sprawa bezpieczeństwa właściciela oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego.
okręgowa stacja kontroli pojazdów

Autor: Sunil Soundarapandian
Źródło: http://www.flickr.com
W czasie tego typu przeglądu kontrolowane są wszystkie systemy związane z bezpieczeństwem. Mogą być to mianowicie układ hamowania, amortyzatory, oświetlenie czy układ kierowniczy. Badania tego typu prowadzi dowolna okręgowa stacja kontroli pojazdów za z góry określoną cenę uzależnioną od danego typu pojazdu. Na opłatę wpływa również to, czy taki pojazd posiada instalację gazową lub [anodowanie aluminium] zaczep holowniczy. Pracownicy stacji są zobligowani do pobrania należności za przegląd przed jego wykonaniem, co w rezultacie redukuje ilość niesprawnych technicznie aut. Cena ta w przypadku auta osobowego wynosi ok. 100 złotych. Jeśli ma on dodatkowo hak holowniczy albo instalację LPG, to opłata za badanie trochę rośnie.

Podczas tego typu badania zapisywany jest także przebieg pojazdu, co ma zredukować ilość nieuczciwych praktyk co poniektórych handlarzy samochodów. Po skończonym przeglądzie każdy kierujący mógłby wyrazić ochotę na wysłanie jemu zawiadomienia o zbliżającym się terminie następnego badania. Od jego rezultatów zależy to, czy taki pojazd zostanie dopuszczony do ruchu po drogach publicznych. Badanie wykonywane jest co roku z wyjątkiem pojazdów seryjnie nowych, jakie to powinny zaliczyć tego typu badanie dopiero po 3 latach.

Ponadto zakres przeglądu technicznego jest uzależniony od typu danego pojazdu. Nie są to kwoty wygórowane, gdyż przykładowo w razie autobusu opłata to około 200 złotych.